Colgate. Száj- és Fogápolási Segédletek Központja

Fogkrémek a tiszta, ragyogó, egészséges mosolyért.

Fogkrémek

Fogkefék minden mosolyhoz a kényelmes és hatékony szájápolásért.

Fogkefék

Gyerektermékek, melyek szórakoztatóvá és rutinná teszik a fogmosást gyermekeink számára.

Gyermek termékek

Minden mosoly egyedi, és különleges törődést igényel. A Colgate-nak van mindenre megoldása.

Keresés előnyök szerint

Önt is csikorgatja a fogait?

A fogcsikorgatás (bruxizmus) a fogak összeszorításával és csikorgatásával járó állapotot jelenti, amitől számos felnőtt és gyermek szenved élete során. A fogcsikorgatás akkor lép fel, ha a fogak nagy erővel nyomódnak egymásnak. Ez történhet hang nélkül, de – különösen alvás közben – csikorgó hang kíséretében is.

Mi okozza?
A pontos ok nem mindig megállapítható, de a fogcsikorgatás egyik fő kiváltója a mindennapi pszichológiai stressz. A stressz kétféleképpen osztályozható: belső és külső tényezők szerint.

Belső tényezők lehetnek az elfogyasztott élelmiszerek, az érzelmi stabilitás, az általános egészségi állapot és az alvás mennyisége. A pszichológiai stressz külső tényezői többek között a mindennapi környezet, a másokkal való interakció, valamint a napi kihívások kezelése.

A fogcsikorgatás hatása a szájra
A szájban több különféle jelenség fordulhat elő fogcsikorgatás esetén:

  • A fogzománc, és egyes esetekben a dentin kopása.
  • Fogak, hidak vagy implantátumok megrepedése vagy kicsorbulása.
  • Fogérzékenység.
  • Fogfájás vagy a fogak kilazulása.
  • Arcfájdalom az állkapocsizmok összeszorítása miatt.
  • Fejfájás.
  • Az arcizmok általános fáradtsága.
  • Fájdalom a temporomandibuláris ízületben (az alsó állcsontot és a koponycsontot összekötő izület).

A probléma kezelése
A fogcsikorgatásban szenvedők számára javasolt a fogorvos/fogszakorvos felkeresése, mert így állapítható meg legkönnyebben a probléma kiváltó oka. Fogorvosa fogvédő vagy éjszakai harapásemelő viselését javasolhatja, hogy megakadályozza a fogak összeszorítását vagy csikorgatását alvás közben. Emellett a stresszoldásban bevált módszereket is ajánlhat, amelyekkel csökkenthető a fogcsikorgatás mértéke. Érdemes továbbá kerülni az olyan táplálékokat, mint a csokoládé, valamint a koffein- és alkoholtartalmú italok. Kerülje a túl erős rágást is. Fogorvosa vagy a maxillofaciális (arc- állcsont) szájsebész az állkapocsizmok lazítását célzó, nap közben végezhető gyakorlatokat is javasolhat. Ha a fogcsikorgatás előrehaladottabb állapotú, harapásemelő sín vagy gyógyszer is javasolható a mélyebb relaxáció és a jobb alvás érdekében. Fogorvosa segíthet a problémákat kiváltó ok azonosításában, és a megfelelő megoldás megtalálásában.

© Copyright 2009, Colgate-Palmolive Company

Kapcsolódó videók

Hogyan legyen friss a leheletünk?

Hogyan legyen friss a leheletünk?

Ismerje meg a gyakori rossz lehelet okait, és tudja meg, hogy a napi szájápolási rutinjának egyszerű módosításával hogyan szüntethetőek meg.

Kapcsolódó útmutatók

Friss lehelet felmérés

Friss lehelet felmérés

Mennyire friss az Ön lehelete? Keresse fel a Friss Lehelet Intézetet, és tudja meg.

Kapcsolódó termékek

Száj- és fogápolás, és a szájüreg különböző állapotai, kategóriák

Colgate.hu  |  Jogi szabályozás  |  Sütikkel kapcsolatos irányelv  |  Adatkezelési szabályozás  |  Kapcsolat  |  Kariéra
© . Colgate-Palmolive Company. Minden jog fenntartva.
Ön a magyar nyelvű oldalt nézi.